top of page

תוסף, מוסיף המון?

עודכן: 18 באוג׳ 2020


את המאמר הזה החלטתי להקדיש לאחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת בקרב הקולגות בעולם הרפואה הטבעית, בעולם המדעי-רפואי, וכן בשיח הציבורי כולו- תוספי מזון. נראה כאילו כל פעם שפותחים עיתון מתפרסם לו מחקר "ענק" אחר העוסק בנושא ושופט לטוב או לרע. על מנת להעמיד דברים על דיוקם, המונח תוספי מזון מתייחס לתוספות סינטטיות המוספות למזון כמו מתחלבים, מייצבים, חומרי טעם וריח וצבעי מאכל ועוד רבים ו"טובים". השלמות, או סופלימנטציות בעגה המקצועית, של ויטמינים מינרלים ושאר חומרים חיוניים לגופינו נקראים תוספי תזונה. כך אכנה אותם במאמר.

תוספי התזונה מתחלקים באופן גס לקבוצות כלדקמן:

* ויטמינים - (קו-פקטורים, מזרזים תהליכים בגוף ומונעים חימצון) כמו ויטמין C, A, B וכו'. להם אנו זקוקים בכמויות מזעריות אך עם זאת נוכחותם קריטית לתפקוד תקין של האורגניזם.

* מינרלים- אלה הם אבני הבניין של הגוף והם משמשים בסיס לעצמות, שיער, שיניים וכן נעים בדם בכמויות קטנות לצורך תהליכים ביוכימיים מיקרוסקופיים, ביניהם: אבץ, סידן, מגנזיום ועוד.

* ביופלבנואידים- פעילותם נודעת ונחקרת רבות בשנים האחרונות כנוגדי חימצון, ויש להם השפעות בריאותיות חיוביות רחבות. אע"פ שלא ברור עד היום כמה בדיוק אנו צריכים לצרוך מהם, ואם בכלל, ידוע כי אוכלוסיות הצורכות בכמויות גבוהות נהנות מבריאות טובה יותר. למשפחה זו שייכים גם הפיגמנטים (צבעים) כלורופיל (ירוק), ליקופן (אדום), קרוטונואידים (כתום), אנטוציאנידינים (סגול), וכן אנטי-אוקסידנטים חזקים כמו קטצ'ין (שוקולד מריר, תה ירוק), רזרבטרול (יין אדום), הליצין וקוורצטין (שום, בצל).

* שמנים ושומנים- חומצות השומן החיוניות כמו אומגה 3 ו-6. שמני פשתן, חריע, GLA, CLA, זית (חומצה אולאית) ועוד. להם נודעת השפעה אנטי דלקתית משמעותית, והוכחה כמעכבת ומונעת סוגי סרטן מסויימים. * אחרים- אינזימי עיכול, פרוביוטיקה, חומצה אלפא- ליפואית, Q10, גלוקוזמין.

כל הזמן ישנם חידושים, חברות התוספים חייבות לחדש, ולהמציא את הגלגל בכל פעם ע"מ לעודד צריכה ולהגדיל מכירות. אנשים (ומוכרים) שמעודדים צריכה של תוספי תזונה, יגידו לכם שהמזון שאנו אוכלים דל מאוד בחומרים חיוניים כיוון שהאדמה שחוקה ולא נותנת את כל הטוב שבה ליבולים, לפירות ולצמחים. אנשים המתנגדים בכל תוקף יגידו שאין שום דבר טבעי בלצרוך תוספים בכמויות גדולות, כיוון שהספיגה שלהם במערכת העיכול דלה, ואין את הסינרגיה הטבעית של החומרים החיוניים כמו שיש בצריכה של מזון. אז מה בעצם האמת מאחורי תוספי התזונה? והאם אנחנו חייבים לצרוך אותם כדי להיות בריאים?

כנראה שהאמת מורכבת ממה שאנחנו חושבים... אבל עדיין ננסה לעשות סדר. אנשים רבים ברחבי כדוה"א ובעולם המערבי בעיקר מטופלים באופן קבוע במגוון עצום של תרופות. לתרופות תופעות לוואי רבות מאוד והן הסיבה מס' 4 למוות ברחבי העולם המערבי. לתוספי התזונה, גם המבקרים הקשים ביותר לא יכולים לזקוף את הכבוד המפוקפק הזה. אם אפשר להקל על בעיות גופניות, כאבים, ושאר צרות העלולות לתקוף את הגוף האנושי, באמצעות תוסף- עדיף לעשות זאת מאשר לקחת תרופה.


מה לגבי תוספים ותרופות? ישנן תרופות, שהוכח שבנטילה של תוספי תזונה במקביל אליהן, נרשמת הפחתה משמעותית בכמות תופעות הלוואי. כמו לקיחה של פרוביוטיקה במקביל לאנטיביוטיקה (כדי לשמור על הבטן מפני תופעות עיכוליות ופגיעה בחיידקי המעי), או נטילה של אומגה 3 להורדת כולסטרול במקביל עם סטטינים, ו-Q10 ששומר מפני פגיעה בשרירים בלקיחה של התרופה. תוספי תזונה יכולים בהחלט לעזור במצבים רבים, הם זמינים ולא תמיד יקרים מאוד, ובסך הכל די בטוחים לשימוש. המלצתי היא להתייעץ עם רופא טרם הלקיחה, כדי לוודא שאין אינטראקציה עם תרופות הנלקחות במקביל. אך יותר חשוב מזה להתייעץ עם נטורופת לגבי איזה תוסף לקחת, אם בכלל, ולאילו מצבים. רבות אני מוצא את עצמי נתקל ברשימות ארוכות של תוספי תזונה שנוטלים מטופלים, לרוב על דעת עצמם או בעצת המוכר בחנות הטבע/ פארם. אחד הדברים הראשונים שאנו עושים זה סדר.. להבין מה נחוץ ועל מה אפשר לוותר ולוודא שאין אינדיקציות סותרות. יש לזכור שלקיחה של תוספים, גם אם הם גורמים להרגשה טובה, היא לא תחליף בשום אופן לתזונה נכונה ואורח חיים בריא, ותמיד יש להקפיד על תזונה טבעית בריאה ופעילות גופנית מספקת.

לייעוץ ללא התחייבות: 054-2290055


16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page