top of page

מנקים ומנקים, את הכבד...

עודכן: 18 באוג׳ 2020


מהו ניקוי כבד?

רבות מדברים בתקופת האביב על "ניקוי כבד". רובינו התנסינו בכך בעצמינו, וחלקינו מדברים עליו עם המטופלים, כדבר בריא ואפילו חשוב. אך האם אנחנו באמת מבינים את המשמעות של אותו ניקוי? תהליך אותו אנו מבקשים מהמטופלים לעבור בהתמסרות ולעיתים לא פשוט כלל. וכיצד הרפואה הסינית יכולה לתרום להבנת התהליך?

הדיבורים הראשונים על ניקוי הכבד וחשיבותו, לא התחילו דווקא במזרח, הם באו מכיוון רפואת האונני היוונית. רפואה ערבית שהמוכר בה הוא איבן סינא שהיה מקור השראה לרמב"ם שלנו. איבן סינא רשם פרוטוקול טיפולי מדוקדק וקפדני, שניתן לעשות פעמיים בשנה בעונות המעבר, והוא מבטיח למי שעובר תהליך זה תחושות לא פשוטות של ניקוי, הנקראות "קרשנדו" (משבר החלמה), שלאחריו מורגשת תחושת אופוריה וקלילות.

מתי עושים ניקוי?

התקופה המתאימה ביותר לניקוי כבד, בין אם ע"י תזונה מוקפדת, נטילת צמחי מרפא או צומות היא תקופת האביב. זוהי תקופה שמזג האוויר נוח יחסית ואינו מכביד. בתקופה זו פורץ זרע היאנג מתוך היין הדחוס של החורף, והתנועה האנרגטית היא מבפנים החוצה, בדומה לתנועה האנרגטית של הניקוי, שכמו בפסח מרים שטיחים, מזיז רהיטים, ומטאטא בפינות החשוכות של רקמות הגוף. ככל שמדובר בטיפוס חסר יותר, יש חשיבות גדולה יותר להתאים את הזמן בשנה לניקוי. אך כאשר נתקלים במטופל סטגנטיבי ועמוס ברעלים, ניתן לעשות ניקוי רציני גם בסתיו, הלא היא גם עונת מעבר. למעשה, גם אם תבחרו השנה לעשות ניקוי, וגם אם לא, תקופת האביב היא תקופה שבה הכבד בכל מקרה "עושה פסח"; בתקופה זו נראה מחלות נשימה ואלרגיות, התפרצויות של בעיות עור למיניהן, התגברות כאבי ראש ומיגרנות ועוד, כל אילו מעידים על כך שמנגנוני הפינוי עובדים במרץ לסלק עודפים שצברנו במהלך השנה. דופק המטופלים יהיה יותר מיתרי בתקופה זו, סימן לכך שהכבד נמצא בסטגנציה- תנועה אנרגטית "עוויתית" ושאינה זורמת. כל אילו מעידים על ניסיונות הכבד האחראי לווסת בין השינויים, להתאים את הגוף לשינוי האקלימי ולהכין גופינו לקיץ. ניקוי הכבד ע"י צמחים ותזונה, תומך ומעמיק תהליך טבעי זה.

איך זה עובד באמת?

במהלך ניקוי הכבד אנו משתמשים בצמחים שמניעים את הכבד. אלה צמחים כולגוגים= מניעים את מיצי ומלחי המרה בכבד ומעודדים את ייצורם. וכולרטים- מעודדים תנועה אקסוקרינית של נוזלים אילו בצינורות המרה לכיוון מערכת העיכול. במקורות הסינים לא דיברו במפורש על ניקוי כבד. התקופה בה צמחה הרפואה הסינית הייתה תקופה של עוני ודלות, והמזון היה חסר. הסינים לא נהגו להשתמש בהמנעות ממזון וצומות בכדי לשפר את בריאותם. אבל אם המטריה מדיקה הסינית מכירה לנו צמח כמו Chai Hu- בופלאורום , שיודע להציף תופעות שונות, חלקן נפשיות וחלקן פיזיות, המוחבאות בד"כ בשכבת ה- shao yang, שכבה אנרגטית שאליה שייך הכבד, אזי בהחלט קיימת הבנה של מנגנון הכבד, הרעלים הנפשיים והפיזיים שהוא מחביא, ומה קורה כאשר מתחילים לפתוח את תיבת פנדורה הזו. אותן תופעות לוואי נקראות "תופעות ניקוי", והנפוצות ביותר כוללות כאבי ראש, עצבנות ועייפות- כולם קשורים לכבד הסיני, וכן חלומות, חרדות, הצפות של טראומות עבר ורגשות, אלה קשורים לחלק האתרי/ הרוחני של הכבד, שנקרא ברפואה סינית HUN, וגם הוא אינו נשאר אדיש לתקופת הניקוי.

מה עושים צמחים מרים?

על מנת להשיג ניקוי עמוק יותר נהוג להשתמש בצמחים מרים ומרירים, קרים ויבשים. כאשר הפה והלשון טועמים את הטעם המר, אבולוציונית, הוא נקלט במוח כרעל. מערכת העיכול והמרה מתגייסת כולה כדי להתמודד עם אותו צמח/מזון מריר החשוד כרעלן ועלול לפגוע באורגניזם. חלל הפה מתמלא רוק על מנת להעשיר באנזימים את הלשון והלוע, הקיבה מגבירה באופן מיידי את ייצור החומצה ההידרוכלורית ושחרור אנזימים, ובכך מורידה את רמת ה-PH ומעלה את החומציות. והתריסריון הקשור ישירות למרה, כבר יודע שהוא התחנה הבאה לפני המעי הדק, והוא מקבל מהמרה אנזימים רבים, וחומרים המבססים את סביבתו. תהליך זה קורה בצורה עדינה אפילו באכילה של עלים מרים כמו קייל או אורוגולה. והוא קורה בצורה חזקה הרבה יותר כאשר נוטלים טינקטורה/ מרתח של שורשים מרים ופעילים. התחושה של קשת הטעמים המרירים בחיך, היא אחת הסיבות שניקוי כבד עם צמחים מועדף באפליקציה נוזלית.

מטפלים רבים מתבלבלים בין צמחים שיודעים לנקות את הכבד, כלומר להגביר ייצור והפרשה של מיצי מרה, לצמחים שיודעים להגן על הכבד - הפטופרוטקטיב. יש חשיבות גדולה לתת את שניהם יחד בתהליך של ניקוי כבד. אך יש לזכור שהפוטנטים במיוחד ומי שיעשה את העבודה ה"שחורה" יהיו הצמחים מהקבוצה הראשונה, שורשים כמו שן הארי, טבבויה, וסרפד. בעוד שהצמחים המגנים ישמרו על רקמת הכבד בתהליך הניקוי שדורש ממנו רבות: צמחים כמו מרווה סינית, סכיזנדרה וגדילן. לציין כי במטופלים עם בעיות כבד כרוניות שהובילו לצירוזיס וירידה בתפקוד, לא מבצעים ניקוי כבד כלל בצמחים, רק בתזונה באמצעות מזונות ירוקים קלים לעיכול.

"עשיתי ניקוי כבד.. ולא הרגשתי כלום..."

כאשר ישנה הגברה של ייצור נוזלי ומלחי מרה בכבד, והפרשתם, תופעות הניקוי לא מאחרות לבוא. אך שימו לב, עוצמת הניקוי לא בהכרח תלויה בחוזק הצמחים או בסגנון המזון שתכתיבו למטופל, אלא ביכולת הגוף להתמודד עם תופעות הניקוי שיגיעו לשיא במשבר ההחלמה. לעיתים ניקוי אחד לא יביא למשבר החלמה. במצב זה ניתן לעשות ניקוי נוסף גם בסתיו.

מדוע ניקוי כבד כ"כ חשוב למטופל המערבי?


אורח חיינו יוצר סטגנציה (תקיעות) רבה. ציפיות החברה, לחץ הזמן, שעות העבודה הרבות ומול המסכים, כל אילו מתישים את היין והדם של הכבד, וכשזה חסר- הצ'י של הכבד נוטה להיתקע. בין אם הרקע של המטופל הוא חוסר, ובין אם הוא עודף – תנועה עדינה של הכבד תועיל לו בטווח הארוך. תקיעות של אותו איבר לאורך זמן, תיצור מחלות בגוף וגם בנפש. לכן, ניקוי הכבד מצויין לטיפוסים "תקועים". כשהסטגנציה "נפתחת", הרגשות שאגר הכבד כל השנה מתחילים לנוע, ואז קורים דברים מופלאים. לא תאמינו איזה שינויים אנשים עושים בחייהם כאשר הם עוברים תהליך של ניקוי כבד: אנשים שרוצים להחליף מקום עבודה וחוששים, אנשים שרוצים להוריד 4-5 ק"ג שפשוט לא זזים, אנשים שלא מצליחים להתחיל שום דבר לפתע מוצאים את התעוזה. בנוסף, שיפור במדדי כולסטרול ושומנים, שיפור בתופעות אלרגיה עונתית, שיפור בכאבי ראש ומתח, ואפילו כאבי שריר שלד כרוניים.

מה עוד חשוב בניקוי?

בתהליך של ניקוי יש להקפיד על הימנעות משתיית אלכוהול ולצרוך קפאין. בנוסף יש להמעיט בשומנים וחלבון מהחי, וסוכרים כמובן. אלכוהול וקפאין גורמים באופן ישיר להפחתה בייצור מרה והפרשתה, וכך למעשה הם עושים תנועה אנרגטית שהיא מנוגדת לתהליך הניקוי- הלא הוא הפרשה מוגברת של מרה. השומנים והחלבונים יוצרים עומס מיותר, שכן הם דורשים לפירוקם אנזימים ומיצים המיוצרים בכבד ובכיס המרה, בעוד שאלה עסוקים בניקוי הכבד והמעי.

בעת הניקוי יש חשיבות גדולה לצרוך סיבים תזונתיים רבים. כחלק מתופעות ניקוי נוכל לראות הפרשות צהובות מהעיניים, אוזניים, נזלות, שיעולים, פריחות, הזעה מסריחה, שתן כהה ומחזור גושי. רעלנים רבים משתחררים אל הדם והם הגורמים למעשה לתחושות הלא נעימות במהלך הניקוי, רעלים אילו מתפנים בשתן ובהם מטפלים הצמחים המגנים והתומכים, צמחים כמו זקן תירס, וזרעי כרפס. עיקר הפינוי קורה ממערכת העיכול באמצעות הצואה, לכן תופעות כמו שלשולים ועצירות נפוצות במהלך ניקוי. על מנת להקל על תופעות אילו רצוי לצרוך סיבים תזונתיים רבים, במיוחד אילו המסיסים במים המצויים בפירות וירקות. לסיבים אילו יש תכונה להתנפח ולקשור אליהם רעלים, והם עוזרים בפינוי במקרה של עצירות עקב שינוי התזונה במהלך הניקוי.

לכל ניקוי פרוטוקול תזונתי ייחודי משלו, אך ככלל יש לשמור על צריכת מזונות קלים לעיכול, כלומר כאלה שזמן השהייה שלהם במעיים הוא קצר באופן יחסי, על מנת שהכבד ינתב כמה שפחות דם וצ'י לכיוון המעיים, וכמה שיותר לפריפריה של הגוף, לרקמות ולאיברי מטרה.

פעילות גופנית נעימה, שגורמת להזעה קלה, היא הפעילות המושלמת ביותר לתקופת הניקוי. הזעה מהווה מנגנון פינוי חשוב ביותר. אך יש לזכור שבעת הזעה אקססיבית מאבד המטופל צ'י, ולכן למטופלים חסרים מטבעם נמליץ על הליכות, יוגה קלה ושחייה.

לסיכום דבריי, בין אם הכבד שלך הוא סיני, והוא למעשה מערכת איבר אנרגטית, ובין אם הוא מערבי, ואז הוא מסננת רעלים במחזור הפורטלי, ניקוי הכבד הוא תהליך מעניין, מחולל שינוי ומרפא והוא מומלץ (כמעט) לכל אדם.

לייעוץ חינם התקשרו- 054-2290055


241 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page