top of page

מזון מרגש

עודכן: 18 באוג׳ 2020


מזון מרגש אותנו. שהמנגנונים שלנו בריאים ותקינים אנחנו אוהבים לאכול, ומזון שאנו אוהבים מפיח בנו שמחה והתרגשות. אך מה קורה שלאותו מזון מרגש, מתפתחת רגישות?

אם כן, מהי רגישות למזון, וכיצד תדעו אם אתם סובלים ממנה??

אחד הנושאים המדוברים במדע חקר המחלות הוא רגישות למזון. לא אלרגיה, אלא רגישות.

באלרגיה התגובה של מע' החיסון היא מיידית. דוגמא לאלרגיה אידיוסינקראטית היא אותה אלרגיה מפורסמת לאגוזים שיוצרת תגובה חריפה ודרמטית של התנפחות בצקתית וקשיי נשימה ולעתים אף מסכנת חיים. מאמר זה יעסוק באותה תגובת יתר של מע' חיסון שלא באה מיד עם החשיפה לאנטיגן אלא לעיתים גם שבוע אחרי, ויוצרת תופעות שאינן כה דרמטיות ומסכנות חיים, אך פוגעות באיכות חיינו ללא היכר. למעשה רבים טוענים כי רגישות למזון היא אם כל המחלות של העולם המערבי, החל בכאבי בטן וכלה בסרטן.

מע' החיסון שלנו, היא בעלת חוכמה והגיון פנימי עמוק, וכל רופא עומד נפעם נוכח מורכבותה. אך כאשר היא מגיבה בתוקפנות לחלבונים מסוימים הנמצאים במזון, הדבר יוצר דלקת ועומס מטאבולי. ועלול להתבטא במגוון סימפטומים בגוף, במע' העצבים, העיכול הנשימה והעור.

במע' העצבים- קשיי שינה, כאבי ראש, עצבנות, עייפות, סחרחורות

בעיכול- כאבי בטן, גזים, צרבות, עצירות, נפיחות, בחילה, השמנה

בנשימה- מחלות ויראליות תכופות, אסטמה, דלקות בסמפונות, בסינוסים ונזלת כרונית

עור- אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס, אקזמה, אורטיקריה ועוד

רגישות למזון הינה חמקמקה והידע עליה אינו רב. אך מעריכים כי היא נפוצה ביותר, וכשליש מהאוכלוסיה סובלים ממנה. רובם כמובן נמצאים בחוסר מודעות לגבי עובדה זו. חלק מהאנשים חשים שמשהו שהם אוכלים לא מתאים להם אך קשה להם להצביע על מזון ספציפי. ניתן לומר שככל שנחשף יותר למזון מסוים במהלך חיינו, כך הסיכוי שנפתח אליו רגישות גבוה יותר. במחקר שנערך על ילדים ממוצא איטלקי נמצא כי 30% מהילדים אלרגיים במידה כזו או אחרת לגלוטן. בארה"ב הרגישות לבוטנים בקרב נוער היא הגבוהה בעולם. בהתחשב בכמות החשיפה של ילדים ונוער אילו למזונות אלרגניים, נתונים אילו לא מפתיעים. וזוהי עוד סיבה לצרוך תזונה מגוונת .

המעי הדליף-

תיאוריה אחת המסבירה כיצד נוצרת רגישות למזון ושלל מחלות חיסוניות אחרות היא תיאוריית המעי הדליף, שגורסת שבמעיים שלנו נוצרים חורים קטנטנים ודרכם עובר המזון החלבוני שהוא לא מעוכל לחלוטין, אל הדם. מע' החיסון מזהה הרכב זה כאלרגן, ותוקפת. התקיפה הזו משמעותה דלקת פנימית, והמשך אכילה של אותו מזון משמעותו, החמרת התסמונת של המעי הדליף (והכלת התגובה האלרגנית גם על מזונות נוספים), וכן החרפת תסמיני הדלקת.

החורים הללו, האופייניים גם לפעוטות שהמעי שלהם טרם הבשיל, נוצרים בד"כ על רקע של קנדידה, פטריית שמר נפוצה שבמהלך שגשוגה פוצעת את הדפנות הפנימיות של המעיים ומנקבת בהם חורים מיקרוסקופיים. תיאוריה זו טוענת כי מחלות מטאבוליות רבות, כמו פסוריאזיס ודלקות מפרקים נוצרות עקב רגישות סמויה למזון, שבמשך שנים יצרה חומרים רעלניים בדם, בעור ובמפרקים.

אלרגניים נמצאים במזונות בריאים כמו במזונות הנחשבים לא בריאים, ותזונה בריאה ונקייה לא תמיד תביא לנו את השיפור בבריאות לו אנו מייחלים. התזונה היחידה שיכולה להביא לכזה שינוי היא תזונה הבריאה למטופל הספציפי. מכאן שתזונה מותאמת אישית היא הדרך לפיתרון.

האנושות כיום היא יותר היפר-סנסטיבית משהייתה אי פעם. הדבר מתבטא במגוון האלרגיות המשונות שאנשים מפתחים, בהתפרצויות של "מגיפות" אוטואימוניות שונות, ובתופעות רחבות שאין להם הסבר ברפואה המערבית. החוקרים והמדענים הרפואיים ינסו תמיד לחפש את הוירוס הסורר, את הנוגדן הספציפי או את הגן הבעייתי המשותף לכל אותם חולים. וברקע תמיד ירחף המושג אדיופטי (מקור הבעיה לא ידוע).


בעבודתי בקליניקה נתקלתי באנשים שהשקיעו אלפי שקלים רבים בחיפוש ומציאת המזונות שהם אלרגיים אליהם. טסטים, בדיקות DNA, צואה ורוק, דגימות שיער, בדיקות דם ועוד... זהו שוק מתפתח שמגלגל המון כסף על גבם של אנשים שמרגישים שמשהו במזון שהם אוכלים לא מתאים להם, אך הם לא מצליחים להבין מה בדיוק. תוצאות הבדיקה בד"כ מסכמת רשימת מזונות מרגשים גדולה מאוד, שאת חלקם הם בכלל לא צורכים ביום יום. מעבר לכך, הימנעות מהם לא תמיד מביאה לשיפור בתחושת הבריאות.

הגישה הנטורופתית הקלאסית אומרת שממזון מרגש מתרחקים כמו מאש. אין ספק שזוהי תפיסה הגיונית להפליא. אך מה קורה שהרגישות היא גבוהה מאוד ומייצרת סימפטומים חזקים ולא נסבלים אפילו בצריכה זעומה של אותו אלרגן? או שהרגישות מתרחבת למגוון רחב יותר של מזונות? חשוב להבין מדוע האלרגיות האלה מגיעות, ומה בעצם עובד לא נכון מלכתחילה. כוונתי היא שאף על פי שרגישות סמויה למזון היא הסיבה למחלות רבות, גם היא עצמה סימפטום לחוסר איזון פנימי. טיפול נכון בכוחו להוריד את רמת הרגישות.

שיטת האלימינציה ואתגר הנטורופתית, היא תהליך טיפולי צמוד הנמשך כמה שבועות, בו ניתן לבודד את המזונות המרגשים אחת ולתמיד. בסוף תהליך זה, (שלחלק מהאנשים הוא מאתגר, ולחלק הוא פשוט להפליא), נוצרת רשימה (בד"כ לא ארוכה) של מזונות שהגוף מגיב אליהם בצורה לא טובה, ומכאן יש להחליט- האם להמשיך לצרוך את המזונות הללו אפילו במחיר של להרגיש רע ולהסתכן בבעיות בריאותיות חמורות יותר בעתיד, האם להימנע מהם לתקופה ארוכה ולנסות לחזור במנות קטנות בתום תקופה זו? או אולי להימנע מהם לחלוטין עד סוף חיינו.

לא פעם קורה שלמטופל/ת קשה לוותר על מזון עיקרי עליו הוא מתבסס במהלך היום, כשמזון זה מתגלה כאלרגן. במצב זה יתרכז הטיפול בלמידה של אכילה מגוונת ובד"כ מגלים שהשד לא נורא. שווה לוותר על מזון מסוים לטובת הרגשה טובה ושיפור עצום בבריאות. לעיתים, ואלה המקרים המספקים במיוחד בקליניקה, קורה שמטופל אלרגי למזון / תבלין שקל לו מאוד לוותר עליו, ומכאן שהגילוי שאותו מזון הוא זה שגורם למגוון רחב של בעיות בריאותיות הוא משמח ביותר.

יתרונותיו הבולטים של תהליך זה, שהוא אינו עולה אלפי שקלים, הוא מדוייק לגוף המטופל, והוא נטול סיכונים או תופעות לוואי.

לשמוע פרטים נוספים התקשרו

054-2290055 סער


48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page