top of page

על הדלקת

עודכן: 18 באוג׳ 2020



היום יודעים כי המקור לתחלואות רבות של העולם המודרני היא הדלקת, ואוחזים בה כאחראית לסוגי סרטן שונים, מחלות אוטואימוניות, אלרגיות ובעיות הורמונאליות. אילו נגרמים ע"י דלקת, וגם נגרמים בעקבות נוכחותה. אך האם הדלקת היא באמת רעה לנו? והם תמיד בכל המקרים ראוי להפסיק אותה? על כך במאמר הבא.

מהי בעצם הדלקת?

קיים בלבול נפוץ נובע מחוסר האבחנה בין 2 סוגים בסיסיים של דלקת:

1. דלקת נגיפית – INFECTION זוהי דלקת הנגרמת כתוצאה מחדירת פתוגן (וירוס או חיידק) לגופינו, וכאשר מערכת החיסון מגיבה נוצרת דלקת. כשאנחנו חולים וחשים ברע, חווים כאבי גוף, נזלת, שלשולים, חום גבוה, הזעה מוגברת, שתן מוגבר, שיעול או בחילות. כל אילו מתריעים לנו על הצורך של הגוף במנוחה בזמן שהוא נלחם, שמערכת החיסון שלנו עובדת. כל אילו סימנים שהמחלה יוצאת מבפנים החוצה דרך איברי הפינוי שלנו. אנחנו מסתכלים על הסימפטומים הללו וחשים בטעות כי גופינו חלש, מערכת החיסון שלנו לא יכולה להתמודד עם אותם סימפטומים. זוהי טעות ! מערכת החיסון היא זו שיצרה את הסימפטומים! אז אנחנו מקפידים להשמע להוראות הרופא (או הפרסומת בטלויזיה) ונוטלים אקמול ליום כל 8 שעות, ואחד ללילה, ואם מתעוררים בלילה אז עוד אחד או שניים.. ומרגישים באמת טוב יותר. אך למעשה הסיבה להקלה בסימפטומים היא לא הריפוי של הפתוגן, אלא הדיכוי של מערכת החיסון הנלחמת בו. ע"י שימוש בחומרים מדכאי דלקת, אנחנו מחלישים את מערכת החיסון (זמנית כמובן) וכך עוזרים לרעים (הפתוגנים). לכן נפוץ לראות אנשים שנדבקים במחלה ומשתמשים בתרופות ומדכאי דלקת "סוחבים" מחלה ימים רבים, ומרגישים לא טוב לעיתים גם שבועות אחרי שהם כבר "הבריאו". שימו לב! מחלה "בריאה" היא כזו שמגיעה בצורה מהירה, דרמטית יחסית בתסמינים שלה, ואז עוברת בזריזות כמו שבאה, משאירה אותנו עם עייפות קלה, שגם היא מסתלקת תוך יום יומיים ובמקומה תופסת אותנו תחושת חיוניות ואנרגטיות חדשה. כל התהליך לא אמור לקחת יותר משבוע. כלומר המחלה משרתת את הגוף, והוא מתגייס על מנת לעשות תהליך עמוק של ניקוי. זו הסיבה שאחרי מחלה "בריאה" אנחנו מחוסנים על פי רוב לפחות לשנה שלמה. האנטיביוטיקה דרך אגב, מטפלת בנגיף עצמו ועל כן לא מחלישה את מערכת החיסון באופן ישיר, אלא באופן עקיף, הלא היא לא נותנת לה לבצע את תפקידה כראוי.

2. דלקת סטרילית INFLAMATION - זוהי דלקת המתרחשת כאשר מערכת החיסון רוצה לבודד איזור מסויים בגוף, או כאשר היא תוקפת ללא סיבה אנטיגן החודר לגוף (כמו באלרגיה), או ששייך לגוף (תהליך אוטואימוני). הדלקת הזו מאופיינת בחום מקומי, אדמומיות, כאב ונפיחות. למעשה חישבו על מצב שהבוהן חטפה מכה מהקצה של המיטה (אאוץ'..). תוך כמה דקות הבוהן הקטנה פועמת, אדומה, מתנפחת מעט. זוהי הדלקת הסטרילית, שנקראת כך משום שלא נוכחות של פתוגן יצרה אותה, אלא הגוף עצמו. חישבו על מצב שיש מפגע ברחוב שבו אתם גרים, אנשי העירייה יגיעו עם כלי רכב, כלי עבודה וסרבלים, יחסמו את הרחוב ויתחילו לעבוד על המפגע. באותו אופן מע' החיסון מגיבה למכה שקיבלנו- למעשה יש הרס מקומי של הרקמה, ורכיבי החיסון מעוניינים לבודד את האזור, ולהתחיל לתקן. פועלים רבים (תאי חיסון), ונוזלים, מבודדים את המקום בנפיחות קשיחה. גם כאן נוכל להשתמש במשככי כאבים, שלמעשה "יפזרו" את ההפגנה ויורידו את רמת הדלקת, וכך גם את הכאב. אבל, דלקת מסוג כזה עלולה להסתבך במחלות מסוימות, ולהפוך לדלקת כרונית. דלקת כרונית היא מצב בו ישנה דלקת פעילה שאין לה התחלה, אמצע וסוף. וגם השימוש במשככי כאבים נוגדי דלקת רק יכול באופן זמני לרכך אותה לפני שהיא חוזרת להרים שוב את ראשה המכוער. כך חולים מגיעים למורידי דלקת יותר ויותר חזקים בעלי תופעות לוואי קשות כמו סטרואידים ונאלצים לקחתם באופן

כרוני.

אז שהמצב כ"כ מורכב... מה אנחנו יכולים לעשות?

טיפול נכון בדלקת כרונית, עשוי להפכה לדלקת אקוטית, ולהביא לריפוי מלא. אך לצערי אנשים רבים

נמנעים מלהגיע לטיפול טבעי דווקא במצבים כרונים וקשים. הם פונים לרופא לאבחנה

(עד כאן הכל מצויין), ומיד מתחילים טיפול קונבנציונאלי שבד"כ כולל שימוש בתרופות אגרסיביות,

פרוצדורות פולשניות ואף ניתוחים. כתוצאה מאלה לעיתים הם חשים רע יותר, או שעולים דברים נוספים

או סיבוכים, ואז הם טוענים שאם הרופא והתרופות החזקות לא עזרו.. מה יעשו צמחים,דיקור או תפריט

תזונה? הגישה הטבעית אומרת, כי במצב של דלקת כרונית, יש לפעול על מנת לווסת את המנגנון

החיסוני, וע"י כך להוריד את רמות הדלקת. הורדת רמות הדלקת בצורה שאינה אגרסיבית(כמו עם סטרואידים), תפעל לקידום הבריאות הכללית של האדם, ותשכך סימפטומים שמפריעים לו ביום יום בהתמודדות עם המחלה שלו. כל אדם הנמצא במצב כרוני ומתייאש מהטיפול הקונבנציונאלי מיד יחפש מזור לעצמו בין מדפי הטבע. אך בדיוק כמו שלא תחלמו ללכת לבית המרקחת ולהוציא תרופות מהמדף עליהן קראתם באינטרנט, כך כל אדם הנמצא במצב רפואי מורכב ורוצה לתמוך בעצמו בצורה טבעית חייב לבקר אצל הנטורופת, או המטפל הסיני, כדי שזה יעשה לו סדר, וילמד אותו על מה לשים את הדגש.

מה בעצם אוכלים?

כאשר מדברים על תזונה אנטי דלקתית, למעשה יש חשיבות גדולה להסיר או לצמצם מזונות שמגבירים תהליכי דלקת. מזונות מטוגנים, מעובדים המכילים שומנים מוקשים וטראנס אסורים ביותר. מזונות מן החי בשר, ביצים , חלב ומוצריו יש לאכול במתינות רבה, בכמות קטנה בכל פעם ולא יותר מ-3 פעמים בשבוע. יש להגביר מזונות טבעיים ירוקים, פירות וירקות, הרבה קטניות (כתחליף לחלבון מלא שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות כמו בבשר). מזונות אין ספור הם אנטי דלקתיים וקצרה היריעה מלמנות את כולם- שום ובצל וחילבה ועלי מנגולד ואבוקדו ושמן זית הם רק חלק קטן מרשימה ענקית. אך המשותף לכולם- מזון בריא וטבעי מהצומח.

אילו צמחים? צמחים רבים הם אנטי דלקתיים עוצמתיים מאוד. אכיר לכם כמה שאני אוהב: Boswellia- שרף הלבונה הנהדר, אנטי דלקתי ספציפי למערכת השלד והעיכול. Curcuma longa- צמח הכורכום המוכר והנחקר, יעיל לבעיות שלד, בעיות כבד. Cimicifuga- עוזר בתהליכי דלקת באזורים הורמונאליים ובכלל Centella- מצויין בשיקום ואיחוי רקמות (שנפגעות בעקבות הדלקת הכרונית). Whithania- נוגד דלקת כללי, מאזן חיסוני משקם ומחזק Scutellaria- נוגד דלקת על רקע תהליך אלרגי Glycyrrhiza – שוש קרח. נוגד דלקת כרונית בעיכול ובכבד.

אילו תוספים?

אומגה 3- חומצת שומן המופקת מדגים. חפשו ערכים גבוהים של EPA ו-DHA. גם חומצות שומן על בסיס פשתן או מרווה מרושתת עובדים מצוין. Q10- זהו רכיב הנמצא בכל תא בגופינו, ובייחוד בכאלו שמתחלפים באופן תדיר. במצבי דלקות באזורים שבהן הרקמות בעלות חילוף מהיר כמו חניכיים, עיכול, שריר הלב, תאי הכבד, חשוב לצרוך תוסף זה. פיקנוגינול- נוגדי חימצון עוצמתיים המופקים מקליפות עץ אורן. בתהליכים דלקתיים כרונים ישנם תהליכים חימצוניים ופוגעניים מוגברים, המייצרים דלקת. ודלקת בעצמה מעודדת היווצרות אילו. נוגדי חימצון עוזרים בשימור הרקמות, ומצמצמים נזק חימצוני. ויטמינים ומינרלים- רבים הם אנטי דלקתיים נוגדי חימצון כמו ויטמין C ו-E, אבץ ומגנזיום. אנזימי עיכול- רבים לא יודעים זאת אך פעילותם של אנזימי עיכול נוגדת דלקת חזקה ביותר. לא רק במצבים של מערכת העיכול אלא בכל מחלה דלקתית כרונית מומלץ ליטול אנזימים. לסיכום, אפשר ורצוי למתן תהליכים דלקתיים כרוניים ולחיות בשלום יחסי עם מחלות מורכבות וחשוכות מרפא. יש לבחור בדרך טבעית כמה שיותר, להשתמש בתרופות רק בימים רעים במיוחד מתוך הבנה שהכאב והדלקת הם אינם גזירת גורל, אלא תהליכים טבעיים כמו נשימה וחילוף חומרים. יש להחזיר את הגוף לאיזון ולא להלחם בו, ואט אט ניתן לצפות בתוצאות מדהימות.

לייעוץ ללא התחייבות: 054-2290055


75 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page