top of page

אנמיה כרונית- מה עושים איתה?

עודכן: 18 באוג׳ 2020


מדוע תוספים של ברזל / B12 לא פותרים אנמיה ? אלא רק מתקנים את בדיקות הדם באופן זמני?

בקליניקה אני פוגש מטופלים רבים, שבין אם "סל הסימפטומים" שלהם גדול או קטן, הם סוחבים איתם גם אנמיה ברמה כזו או אחרת. במאמר זה אני אסביר את הגישה המסורתית ל"חסר דם", או אנמיה, ומדוע אני מאמין כי הדרך הטובה ביותר להתמודד איתה, היא לא דרך צריכת תוספי ברזל כאלה ואחרים, ואפילו לא חומרים או מזונות שמכילים "הרבה" ברזל.

אז אנמיה- בואו נדבר עליה קצת.

אנמיה היא איננה מחלה, אלא סימפטום של בעיה אחרת. כדורית הדם האדומה, משאית קטנה הנוסעת לנו בדם, במצב תקין נושאת יחידות רבות של המוגלובין, הקושר 4 מולקולות של חמצן, האמורות להגיע לכל רקמה בגוף ולחמצן אותה. בעגה המקצועית זה נקרא "פרפוזיה"- מידת החימצון לרקמה. במצבי אנמיה, הפרפוזיה נפגמת במידה כזו או אחרת, תלוי ברמת האנמיה. לכן, הבדיקה הראשונית שאמורה לומר לנו האם אנו סובלים מאנמיה ובאיזה רמה- היא ההמוגלובין. מה ההמוגלובין לא מספר? מה מקור האנמיה- מאיפה היא באה. ובשביל זה נדרשות בדיקות נוספות.

בעוד שאנמיה היא סימפטום קל להבנה, הסיבות לאנמיה הם מעט יותר מורכבות, הנפוצות ביניהם :

Iron defiecincy Anemia- אנמיה מיקרוציטית. אנמיה כתוצאה מחסר בברזל- תיצור מצב בו כדורית הדם האדומה, אותו גופיף דם הנושא עליו את משאית ההמוגלובין, היא קטנה מדי וכך לא ממצה את פוטנציאל רוויון החמצן.

B12 defeciency Anemia- אנמיה מאקרוציטית. אנמיה כתוצאה מחסר B12- תיצור מצב בו כדורית הדם האדומה גדולה מדי ומסורבלת. וכך גם ההמוגלובין לא מצליח לקשור חמצן בצורה נכונה.

ישנם גם סוגי אנמיה שמקורותיהם אחרים, והם יותר נדירים באוכלוסייה; כמו אנמיה חרמשית- אנמיה שמקורה בכדורית דם אדומה ששינתה את צורתה, וכתוצאה מכך לא יעילה בנשיאת חמצן לרקמות.

לא משנה מאיזו אנמיה אתם סובלים, על מנת להבין את הטיפול במצב, ננסה להבין איך בגישה הסינית המסורתית הסתכלו על דם, ואופן ייצורו.

ברפואה הסינית, רואים חשיבות עצומה בשמירה על תקינות ומלאות הדם. "הדם הוא משכן הנפש", ועל כן חוסר שלו קשור רבות ליכולת של האדם לניהול רגשי תקין, חיים בשלווה, ביטחון עצמי, שינה בריאה ורגועה. חוסר בדם יכול להתבטא בסחרחורות, עייפות קשה, חולשה רגשית, קושי בהירדמות, חיוורון, פגיעה בבריאות העור והציפורניים ועוד.


אני רואה אנשים רבים הסובלים מהסימפטומים הנ"ל מבלי שההמוגלובין שלהם במצב רע מאוד, ולעיתים אפילו בנורמה בגבול התחתון. ההסבר לכך הוא, שמידת הסימפטומים במצבי אנמיה נקבעת ע"פ מהירות ירידת ההמוגלובין, ולא ע"פ התוצאה הסופית שלו בבדיקות הדם. כלומר, יכולה להיות אישה עם המוגלובין 7, שתרגיש טוב יותר באופן יחסי מאישה עם המוגלובין 11.5. כיצד? אצל האישה הראשונה הירידה ברמות ההומוגלובין הייתה איטית והדרגתית, (לדוגמא בגלל מחזור וסתי כבד או ממושך יחסית) ואצל השנייה מהירה וחדה (לדוגמא: אחרי הריון ולידה).

תהליך ייצור הדם

ע"פ הרפואה הסינית, 4 איברים עיקריים משפיעים על כמות הדם ואיכותו

1. טחול- הטחול הסיני מייצג את מערכת העיכול. היכולת של הגוף לבצע התמרה של המזון שאנחנו אוכלים, והמשקה אותנו אנו שותים לאנרגיה ודם תלויה רבות בתקינות העיכול. גם אם אין לכם תופעות עיכוליות נוספות, אך אתם סובלים מאנמיה כרונית על אף שאתם אוכלים באופן מגוון וסדיר, המשמעות היא שיכולת הספיגה פגומה, ועל כך אחראי הטחול.

2. ריאות- ברפואה הסינית הריאות חשובות לייצור הדם. בעוד שברפואה המערבית הריאות מתעסקות עם אויר וחמצן, אך לא מייצרות דם באופן ישיר. במסורת יש להן חשיבות בתהליך ייצור הדם, העברת הדם ללב, והטענתו בחמצן.

3. לב- הלב בעל תפקיד רוחני על רקמת הדם. הלב "מחתים" את הדם בחתימה ייחודית של האדם, וכך הופך אותו למעשה, ליצירה חד פעמית, שלא הייתה ולא תשוב. הלב קשור למימד הרגשי של תפקיד הדם.

4. כליות- הכליות, נושאות בתוכן אנרגיה מולדת ועמוקה. החשובה לייצור הדם. זהו למעשה היכולת של הגוף ליצור דם ממח העצם, בהתאם ליכולות האישיות של אותו אדם יכולות איתן הוא נולד ואין לו דרך להשפיע או לשנות אותן במידה משמעותית.


ע"פ מודל ייצור הדם העתיק הסיני, אנו רואים כי לעיכול שלנו יש תפקיד מרכזי אך חלקי בייצור הדם. וישנם איברים אחרים שעבודתם חשובה לא פחות בהשפעה על איכות הדם ונפחו בכלי הדם ובאיברים הפנימיים.

כאשר אנו עושים בדיקת דם, ומתגלים חוסרים, למעשה אנו רואים את התוצאה הסופית של כל הייצור הנ"ל, ולא יודעים מה השתבש בדרך. השיפור בתזונה, העלאת צריכת הברזל, או ה-B12, (בתזונה או כתוסף) או אפילו שיפור הספיגה במעיים, הם התייחסות חלקית בלבד לפתולוגיה.

כאשר ייתקל במצבי אנמיה, המטפל ברפואה סינית יבחן מה מבין האיברים נמצא בחולשה משמעותית, ולא עושה את התפקיד המצופה ממנו ומדוע. ויתאים טיפול מתאים.

למה השימוש בצמחי מרפא הוא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצבי אנמיה ?

נטילה של צמחי מרפא, יחד עם תזונה מותאמת ובריאה לאדם, מביאה את הסביבה הפנימית של הגוף למצב האופטימלי ביותר שיכול להיות. היא מאזנת את 4 האיברים החשובים לייצור הדם, מה שמביא למצב של תהליכי ייצור וספיגה מושלמים, ולמעשה מייתרים את הצורך המוגבר בברזל וב-B12.

מה לגבי התוספים? גם אני ממליץ לפעמים בקליניקה על נטילת תוסף באופן זמני. אך אני עושה זאת בידיעה כי זוהי אינה הדרך הנכונה לאזן את הגוף, ולחזק את הדם באמת. אלא רק כדי לטפל סימפטומטית עד שהמצב ישתפר מהשורש. זיכרו, השורש הוא כמעט אף פעם לא תת-צריכה של ברזל ו-B12. ברזל יש בכמויות אדירות פחות או יותר בכל מזון שאנו אוכלים, גם אם הבחירה שלנו היא יותר (או רק) מהצומח. B12 הוא ויטמין מופלא ומעניין, שבמצב תקין, אמור להיות ממוחזר כמעט באופן מושלם ע"י הכבד והמעיים, ואין סיבה אמיתית לירידה קבועה שלו גם בקרב טבעוניים.

הכנסה של צמחי מרפא, המתאימים למזג האישי שלכם, ולמצב בו אתם נמצאים, לחיי היומיום שלכם, או אפילו נטילתם לתקופה מוגבלת,יכולה לתרום כל כך הרבה להרגשה האישית שלכם, הגופנית והנפשית, וכן לפתור מהשורש בעיות של אנמיה והמוגלובין נמוך. ללא תלות קבועה באמצעים חיצוניים.

הכותב הוא נטורופת מוסמך, ומטפל ברפואה סינית מסורתית

לייעוץ התקשרו - 054-2290055


231 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page