top of page

איזה כאב ראש...

עודכן: 18 באוג׳ 2020



מעטים האנשים שיכולים להגיד בכנות שהם לא יודעים מה זה כאב ראש. ואילו ברי מזל. היות וכאבי ראש הם אחד הסימפטומים הנפוצים, המציקים, והכרוניים ביותר הקיימים בגוף האדם. הספרות הרפואית הסינית מתעכבת רבות על המושג קונסטיטוציה. מושג זה הוא המפתח להבנת מקורות מחלה רבים נתעכב עליו גם אנחנו מעט.

הקונסטיטוציה היא למעשה מכלול החוזקות והחולשות שגופינו הפיזי והמנטלי מגיע איתו לעולם. לחלקכם זה יישמע כאילו הקונסטיטוציה היא הרצף הגנטי שלנו. ובכן, זה נכון. הקונסטיטוציה היא גם הגנום האנושי, אבל לא רק. ברפואה סינית מסבירים שהקונסטיטוציה בנויה מ-3 מרכיבים:

  1. הבריאות הכללית של ההורים

  2. בריאות ההורים במהלך העיבור

  3. מצב האם בהריון

הקונסטיטוציה מהווה את הצ'י הפרה נטאלי. זוהי למעשה האנרגיה הבסיסית של האדם, הנקבעת לפני הלידה ואין לו שום דרך להשפיע עליה או לשנות אותה בהמשך חייו. מחקרים עדכניים מוכיחים כי התנהגות האם בהריון משפיעה ברמה הגנטית על העובר המתפתח. ומדע זה עדיין בחיתוליו. מהרגע שהתינוק נולד, איכות המזון, השינה והחום האנושי שיקבל יבנו את הצ'י הפוסט נטאלי שלו. ולמעשה צ'י זה יבנה ויתבזבז לאורך כל המשך חייו, במעגל של הרס ובנייה. בעוד שעל הצ'י הפרה נטאלי אין לנו דרך להשפיע בתור אנשים בוגרים, מידת חוזקו של הצ'י הפוסט נטאלי מושפע ונבנה בדיוק על התנהגותינו ועל אורחות חיינו. אכילה מסודרת ונכונה, בריאות השינה, ניהול רגשות תקין, עבודה מאוזנת הם אילו שיקבעו את מידתו של צ'י זה, ומה יהיו מידת אגירתו אל מול בזבוזו.

לעיתים קרובות אני מסביר למטופלים שלי את המושג הצ'י הפרה-נטאלי, על מנת להסביר להם כיצד אדם אחד שותה, מעשן ואוכל מה שהוא רוצה ומת "בריא". לעומת אדם אחר שכל חייו מקפיד על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה, נפש צלולה, והוא חולה. כוח הצ'י הכולל של האדם, ויכולת עמידותו בפני מחלות מורכב מהפרה נטאל צ'י (הקונסטיטוציה), והפוסט נטאל צ'י (הבחירות שלו וההתייחסות לגופו).

בחלוקה גסה אם כך ניתן לומר כי כאבי ראש המתחילים בילדות (בד"כ בין גילאי 7 ל-10) מעידים ככל הנראה על גורם קונסטיטוציוני. כלומר משהו שקשור בבריאות או בהתנהגות ההורים בעיבור ובלידה. כאבי ראש שמופיעים מאוחר יותר, מקורם בבחירות של האדם, ואורחות חייו.

מה גורם לכאבי הראש?

הרפואה הקונבנציונאלית מנסה לחקור את המנגנונים השונים הקורים לפני הופעת הכאב, ובזמן הכאב, על מנת לפצח מנגנונים אותם אפשר לנטרל באמצעות תרופות סימפטומטיות. הרפואה הסינית מסבירה מה באורחות חייו של האדם גורם לכאבי ראש כרוניים, על מנת ללמדו מה ניתן לעשות כדי לצמצם הישנות של הכאב:

  1. רגשות- כעס, דאגה, פחד, שוק ופעילות מנטלית מוגברת. כל אילו הם בעלי השפעה עמוקה על הצ'י (האנרגיה הבסיסית) של האדם, והם מפריעים לזרימתו התקינה. ע"פ הרפואה הסינית, כל רגש הוא לגיטימי, וכל עוד הוא נע הוא מאוזן. כלומר מותר לי להיות כועס, אך אם הכעס יגיע בעוצמה רבה מדי הוא יהפוך לזעם, ואם יאחוז בי זמן רב מדי הוא יהפוך לתסכול, או שנאה, ובזאת לגורם מחולל מחלה.

  2. עבודת יתר- עבודת יתר מחלישה את הצ'י הכללי, ושוחקת חומרים בסיסיים בגופינו. עבודה בשעות לילה, או אי מנוחה מספקת הם גורמים משמעותיים הפוגעים ב-well being של האדם.

  3. פעילות מינית מוגברת/ ריבוי לידות – בייחוד שהלידות קרובות זו לזו ולמאגרי הדם של האם אין הזדמנות להתמלא. גם הפלות נחשבות כגורם המאבד דם מגוף האישה. וגם וסתות כבדות במיוחד לאורך שנים.

  4. תזונה לא מאוזנת- שלא מתאימה לאדם.

  5. גורם פתוגני- כשהגוף חלש פתוגן יכול לתקוף את הגוף ולהתבסס בו. ויש לשחרר אותו מהשכבות החיצוניות על מנת שלא יעמיק ויגרום לכאבי ראש כרוניים.

הרפואה המודרנית מסווגת את כאבי הראש לשלושה סוגים עיקריים:

  1. מיגרנה- נובע מכיווץ והרחבה של כלי הדם. כאב ראש פועם, התקפי חד צידי

  2. כאב ראש מיקבצי- חזק מאוד, כרוני

  3. כאב לחץ – נובע משרירים שנתפסים ולוחצים, בד"כ יוטב בעיסוי צוואר שכמות.

* כאשר אדם מגיע עם תלונה של כאבי ראש, על המטפל להתייחס למכלול חייו, לדעת מה מקל ומה מחמיר את כאבי הראש, מתי הם מופיעים, האם יש קשר לעונות השנה, זמן ביממה, ולשינויים נוספים, לבדוק אילו רגשות מעלים את הכאב ומה בעצם הוא מנסה לומר לנו. ברפואה הטבעית אנו מאמינים כי הגוף הוא כלי השרת של הנפש, וכאב עצבי בא לאותת לנו שמשהו אינו כשורה.

באופן גס אנו מחלקים את כאבי הראש ל"עודף" ו"חוסר" . כאבים ראש עודפים : חזקים מאוד, ממוקדים, מוחמרים במגע, מוטבים בתנועה. המטפל משתמש בנקודות דיקור וצמחי מרפא המניעים את הצ'י . כאבי ראש חסרים: כאב מפושט ומציק, מוטב ונעים במגע, מוטב במנוחה. המטפל משתמש בנקודות דיקור וצמחי מרפא המחזקים את הצ'י.

לרוב הסנדרומים מעורבים ונראה חוסר ועודף מתחלפים. או עודף שבבסיסו חוסר. על כן חשוב לתת את הטיפול הנכון בזמן הנכון.

כשאני שואל מטופלים איך הם חיים עם כאבי ראש יומיומיים אני מופתע לגלות שחלקם משתמשים במשככי כאבים בתדירות יומית במשך שנים. תרופות, גם אם הן תרופות מדף, לא נועדו לשימוש כרוני והן פוגעניות במיוחד לגוף האנושי ולמערכת החיסון.

אם את/ה סובלים מכאבי ראש, דעו שיש פיתרונות טבעיים. הנה חלקם:

מגנזיום- אני נוהג לתת אותו בשילוב עם B6 על מנת לשפר ספיגה. מגנזיום לא נועד לאנשים הסובלים משלשולים. וככלל הוא יעיל בכאב ראש מיגרנותי כיווצי המלווה בעצירות. נלקח ככדור אחד לפני השינה או בנוזל. מגנזיום מרפה שריר חלק ועל כן הוא עשוי בלעזור לגוף להרפות את השריר הלא רצוני העוטף את כלי הדם בגולגולת, ששינויים בהם עלולים לגרום לכאבי ראש.

5-HTP: תוסף הניתן לאנשים הסובלים ממגרנה ע"פ פרוטוקול מיוחד. תוסף זה ניתן כאשר כאבי הראש משולבים בתמונה קלינית של טיפוס מדוכדך הסובל מהשמנה על רקע אכילה רגשית. והוא ממתן תיאבון. למעשה הוא שותף לתהליכים של ייצור סרוטונין (הורמון מצב הרוח) הנמצא יברידה אצל סובלים כרונית מכאבי ראש.

בן חרצית- צמח מרפא זה ניתן אפילו כצמח בודד. הוא משכך כאב מוריד חום ומטפל גם בכאבי מחזור משולבים עם כאבי ראש. השפעתו מתונה ויש לצרוך כמה חודשים על מנת להשיג תוצאות ארוכות טווח . במינון גבוה הוא מפסיק כאבי ראש אקוטיים

MSM- זוהי מולקולה הנמצאת כמעט בכל מזון במינונים קטנטנים. זו גופרית. אותה גופרית שאתם מריחים כאשר אתם מבקרים במעיינות מרפא טבעיים. בעלת ריח חזק אופייני . במינון גבוה היא משככת כאב ומעט גורמת לתחושת ישנוניות. מטפלת בכל סוג כאב, לרבות כאבי ראש

משקה נוני- הנחקר רבות כאנטי סרטני. בשילוב טיפול נכון אפשר לצרוך אותו לתקופה של כמה חודשים על בסיס יומי על קיבה ריקה בבוקר. מתאים לאנשים שכאבי הראש שלהם באים על רקע רעילות גבוהה בדם עקב לקיחה של תרופות חזקות, או לאנשים הסובלים מכאבי ראש על רקע בעיות עיכול שונות.

ריישי - פטריית כוח הנקראת Ganoderma הוכחה כמדכאת כל סוג של כאב ראש בשימוש ארוך טווח. מתאימה לאנשים עייפים, ובמיוחד הסובלים מאלרגיות ומכאבי ראש על רקע שינויים אקלימיים.

בנוסף לאילו ורבים אחרים.. ישנן פורמולות של צמחי מרפא שפעילותן מדהימה לענייני כאב הראש. צמחי המרפא עושים עבודה עמוקה בטיפול במקור המטאבולי לכאבי הראש, ובטיפול ממושך והתמדה ניתן גם להפחית ואף להיפטר מהכאבים לשנים רבות.

לייעוץ ללא התחייבות: 054-2290055


23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page