top of page

דיכאון וחרדה

עודכן: 18 באוג׳ 2020



אני אוהב להסביר למטופלים כי הדיכאון והחרדה הם כמו תאומים לא זהים. בד"כ באים יחד לכל מקום, ומגיעים מאותו מקור, וכשאחד מופיע.. זה רק עניין של זמן עד שגם השני יגיע.

דיכאון וחרדות הם מהסימפטומים הנפוצים בחברה המערבית. אבל מדוע בעצם? הרי בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית, בני אדם נהנים משפע של מזון, חוקים שנועדו להגן על גופם, מנגנוני אכיפה, תוחלת חיים ארוכה, שיויון הזדמנויות, מערכת בריאות ועוד.. מדוע אם כן, באופן פראדוקסלי, עולה מספר האנשים הסובלים מדיכאון וחרדה, ואיתם גם כמות תרופות המרשם המיועדות לנושא זה.

אחד ההסברים קשור לתפיסה, כי הגוף והנפש הם אחד. גם אם יש לך את כל הסיבות להיות מאוזן מבחינה נפשית, אך גופך לא מקבל את הדברים הבסיסיים שהוא צריך, תסבול מאי שקט פנימי וחוסר נינוחות. אז איזה דברים הגוף והנפש צריכים, ולמה כ"כ התרחקנו מהם??

אור השמש- רבות מדברים על חשיבותו של ויטמין D. אך השמש מזינה גם את הנפש. ע"פ הרפואה הסינית, היא מעלה את האנרגיה של הלב, ומציתה בו להבה. אמבטיות שמש מומלצות ביותר לסובלים מדיכאון. לעיתים דווקא אילו הסובלים מדיכאון יבלו את מרבית שעות היום בבית ובהסתגרות, אך יציאה החוצה לשמש (צפייה בשקיעה או זריחה בייחוד) עשויה לתרום רבות לתחושה של אופטימיות.

אויר צח- רוב האוכלוסיה המערבית חיה בערים צפופות, מלאות פיח ולכלוך, ואחוז נמוך של חמצן. הצ'י (האנרגיה) הבסיסית של הריאות נפגע כתוצאה מזה, ויוצר תחושה של עייפות, שכמעט תמיד תחמיר תחושה של דיכאון. רובינו לא נושמים מספיק טוב ומספיק עמוק. זהו סממן של לחץ. השקיעו זמן בנשימה מודעת.

לראות טבע- בעולם המערבי התרגלנו להביט במסכים, לשבת על מחשב, ומקסימום לראות את המחלף הבא שאליו נגיע בכביש. גורדי שחקים חוסמים לנו את השמיים ואת האופק. הצפייה האובססיבית במסכים מנצלת רבות את הדם של הכבד (שע"פ הרפואה הסינית מזין את העיניים). כאשר הדם של הכבד חלש, יש נטייה לעצבנות, התפרצויות, בכי בלתי נשלט ורגישות יתר. צאו לטבע, והביטו למרחקים, הראייה למרחקים מחזקת את העיניים ואת הכבד, יופיו של הטבע מנקה מהכבד רגשות מיותרים שנתקעו.

אכילה מהצומח- לא משנה אם אתם אידיאולוגית טבעוניים או צמחוניים. האכילה מהצומח יש בה הכנסה של ויטאליות, אנרגיית חיים לגופינו. הצומח עשיר במים, בויטמינים ומינרלים כפי שהם באדמה. כל אילו תורמים לאיזון הגוף, לבריאות וחוסן של מערכת החיסון, והוכחה כמשפיעה על ההורמונים שאחראים על מצב הרוח.

פעילות גופנית- לפעילות גופנית ערך רב לאדם הסובל מדיכאון או חרדה ובכלל. פעילות גופנית טובה, וכזו שנהנים ממנה, הופכת לתחביב, למשהו שמחכים לו. בין אם התמזל מזלכם ומצאתם כזו פעילות, ובין אם לא, צאו והניעו את גופכם. ההנעה של הגוף תניע גם רגשות תקועים, תזרים את הדם לאזורים ש"נשכחו", ותשחרר הורמונים חשובים לביטחון עצמי, דימוי עצמי, מצב הרוח והרפייה. ע"פ הרפואה הסינית, הזמן המתאים ביותר לפעילות גופנית הוא בוקר.

פעילות רוחנית- רוב האנשים משקיעים רק בעולם הזה, ובמה שקורה להם פה. ההבנה שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר, שהחיים האלה אינם סופיים נותנת המון כוח, ומקטינה בעיות שנראה שהן מדי גדולות כדי להתמודד עימן. אתם לא חייבים להיות דתיים כדי לעסוק בפעילות רוחנית. מדיטציה, נשימה, התנדבות, קריאה,הרצאות, למידה, ועוד פעילויות רבות אחרות יכולות למלא את החלק בנשמה שרוצה מעבר לקיום ההישרדותי היום יומי. כולנו חשים זאת, אך רובינו נשאבים לעשייה היומיומית ומשתיקים את הקול הפנימי שקורא לנו למלא את החסך הרוחני שבנו.

משמעות/ הגשמת ייעוד- הגדירו את עצמכם, ואז הגדירו לשם מה הגעתם לכאן. החיים קלים יותר כאשר אתם מבינים את הייעוד שלכם. חילמו חלומות ופנטזו ככל העולה על רוחכם. עכשיו פעלו על מנת להגיע לשם, כל יום צעד אחד. גם אם לא תגיעו למטרה שלכם בחיים האלה, זהו לא כישלון. הדרך היא החשובה. והתקווה.

טפלו בעצמכם- אל תזניחו. דיכאון וחרדה יכולים להיות כלי נפלא של הנשמה להתעוררות. ויכולים להיות כדור שלג שהולך וגדל ומסתבך. אם אתם חשים שאתם לא מספיק חזקים להתמודד עימם לבד, והסביבה לא מספיק מבינה לליבכם כדי לעזור, תתייעצו עם בעל מקצוע. לכו לשיחות, מיצאו את המרחב שבו נוח לכם לפרוק, מיצאו את האדם שילווה אתכם החוצה מהדרך שנראית לעיתים ללא מוצא. תרופות מרשם הן לא הפיתרון להרגיש באמת טוב, שלמים ומאושרים. והן לא יוצרות איזון בנפש.

אם אתם סובלים מדיכאון וחרדה, דעו שיש פתרונות טבעיים. צמחי מרפא, דיקור סיני, שיטות מגע, קלפי מודעות ושיחות, פרחי באך. כלים שיכולים לעזור לכם לעבור את התקופה הקשה ולהחזיר אתכם למסלול.

054-2290055 סער


29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page